| | |
Procedura wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
1. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci niepełnosprawnych:
- niesłyszących,
- słabosłyszących,
- niewidomych,
- słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową,w tym z afazja,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
2. Wszystkie orzeczenia i opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju dla placówek oświatowych i uczniów szkół mających siedzibę na terenie Powiatu Kluczborskiego, wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kluczborku (tel. 77 418 12 63 ).
3. Wszystkie orzeczenia wydawane są na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów (wnioskodawców), którzy wypełniają pisemny wniosek ( do pobrania ze strony Poradni www.poradniakluczbork.pl lub w sekretariacie Poradni) który zawiera:
- imię i nazwisko dziecka
- datę i miejsce jego urodzenia
- pesel dziecka
- miejsce zamieszkania
- w przypadku ucznia nazwa, adres szkoły oraz klasę do której uczęszcza
- imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce zamieszkania
- określenie celu i przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia
- podpis wnioskodawcy
4. Do wniosku wnioskodawca dołącza dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez lekarzy specjalistów aktualne zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka, rozpoznanych, współistniejących schorzeniach oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych. Dziecko, które nie ma aktualnych badań psychologicznych, pedagogicznych lub logopedycznych zostaje skierowane na badania do odpowiedniego specjalisty Poradni wskazanego przez przewodniczącego zespołu.
5. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli i wychowawcy, do której uczeń uczęszcza informując o tym wnioskodawcę.
6. W przypadku braku pełnej dokumentacji lekarskiej przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia jej w określonym terminie nie krótszym jednak niż 14 dni.
7. Wnioskodawcy informowani są również o terminie posiedzenia zespołu orzekającego i mają prawo wziąć w nim udział w części poświęconej ich dziecku oraz przedstawić swoje stanowisko.
8. Jeśli zespół orzekający uwzględni wniosek wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w którym określa przede wszystkim warunki realizacji potrzeb edukacyjnych formy stymulacji, rewalidacji, terapii, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka a także najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego.
9. Kształcenie specjalne może być realizowane: w przedszkolu ogólnodostępnym w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno- wychowawczym.
10. W przypadku nieuwzględnienia wniosku zespół orzekający wydaje orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego.
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia. Jeżeli zespół uznał, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe.
|
| |